Home Poradna mTřeštíka
Na eAntik
Na Kulatý stůl
O něm
Počet návštěv 0
Počet přečtení 49216
Počet článků 20
Počet komentářů 12
Hledání v Poradně mTřeštíka:
 
Vložit dotaz
Témata
Archiv

Poslední komentáře:
23.6.10 Ještě jednou Kartáček - k článku 3
To je hezké, jaký máte názor na antireflexní sklo. Máte ovšem na mysli asi spíš to vroubkované, kter ...
23.6.10 Kryšpín Kartáček - k článku 14
Mám pocit, že reprodukovaná modrá značka je spíš než karlovarský porcelán, porcelán označovaný obvyk ...
15.8.09 pavel skokan - k článku 20
Dobrý den Doporučuji udělat zasklenou. 1.Nebude se vám do knih prášit. 2.Nebudete mít byt cítit ...
10.2.09 Jaroslav Hajduch - k článku 12
No tak, teď bych se hádal.
8.2.09 Veronika Hanušová - k článku 10
Chci jenom potvrdit, že staré a nové lze úspěšně kombinovat. Já mám na nádherném starožitném psacím ...
3.2.09 věra piskáčková - k článku 4
Milá paní Jiřino,myslím, že záleží na celkovém kontextu ke zbytku vašeho bytu, dále na stěnách okolo ...
26.1.09 Marie Rakušanová - k článku 7
Vážený pane Třeštíku, asi Vás nepřekvapí, co napíšu - rozzářil jste mi dnešní ráno. Je to ta nejsla ...
29.12.08 Zdeněk Kašpárek - k článku 6
Nevím,jak je obraz velký, ale dělám to tak, že zezadu spodní a horní část rámu spojím dostatečně šir ...
13.12.08 Jiří Hořava - k článku 2
Čistit olejomalby vodou a mýdlem je naprosto nevhodné, voda, která se dostane do popraskané /krakelo ...
11.12.08 Jaroslav Hajduch - k článku 4
A mohla by jste se pořezat, když Vám nepůjde nazout kozačka.
RSS
Co je to RSS?

Odkazy:
www.arborvitae.eu
www.artantiques.cz
www.artarchiv.cz/abart
www.glassrevue.cz
www.grandcafeorient.cz
www.johansen.bloguje.cz
www.keramika-sklo.cz
www.lidovaremesla.cz
www.nck.cz
www.puncovniurad.cz
www.upm.cz
www.feja.cz
(6) 12/15/2008
Téma: Adjustace
Rámování současné malby

   Koupil jsem velký abstraktní olej od akademického malíře Aleše Lamra. Chci obraz nechat zarámovat a zasklít. Rámař ale tvrdí, že rám, který jsem vybral, sklo neudrží. Příliš masivní rám by se mi zase nelíbil. Jak se to řeší?                                                                      Petr Kovařík



            Rámař má nejspíš pravdu. V nouzi se to řeší tak, že se horní a dolní část rámu stáhne zezadu drátem. Mnohem lepší ale je, do nouze se vůbec nedostávat.

            Světové galerie občas rámují a zasklívají i moderní malby velkých formátů. Ale je to spíš výjimečné, tam, kde je třeba dílo více chránit buď před vandaly nebo před prachem (například u asambláží). Oleje, zejména moderní nebo dokonce současné, se v drtivé většině nezasklívají.

            Myslím, že ve vašem domácím provozu funkčně obstojí Lamr i bez skla a esteticky to bude asi i lepší. Aleš Lamr jistě nechtěl, aby přes jeho kompozici běhaly nějaké odlesky protějších skříní nebo oken. Mimochodem, obraz od Aleše Lamra bude spíš akryl než olej, ale to je samozřejmě z hlediska adjustace jedno.

            Protože ve svém dotazu mluvíte o rámu, dovolím si ještě pár slov k rámům. Adjustovat současné velké plátno je možné různým způsobem. Nejjednodušší a nejčastější je nic nerámovat a nelištovat, nechat obraz tak, jak je a pověsit na hřebík za blindrám. S tím se můžete setkat i na výstavách Národní galerie.  Zejména větší formáty takhle vůbec nevypadají nijak provizorně.

            Druhá možnost je tenká lať přibitá z boku k blindrámu. Může být buď přírodní, bílá nebo i černá. K Lamrovi bych ale přírodní nedával. Obraz s latí je trošku elegantnější,  protože lať zakrývá boky plátna, které mohou být rušivě strakaté. Obraz se pak zase věší za blindrám.

            Třetí možností je pak už skutečný rám, tedy „konstrukce“, která nese obraz (v předchozím případě obraz nesl latě, nikoliv naopak). I to je možné a také to najdete v galeriích. Nejčastěji to ale bývá jen strohé „korýtko“. To je rám z L profilů. Působí to trochu jako olištování, ale mezi „lištou“ a obrazem se nechává asi tak na prst mezera. Obraz pak působí autonomněji. Bývá to bílé. Je to efektní adjustace, nic se jí nedá zkazit, ale stojí nějaké peníze a hlavně obraz patřičně ztěžkne. Zatímco holý obraz můžete pověsit na jeden nedbale přitlučený a ohnutý hřebík, velký formát v korýtku už si říká skoro o dvě hmoždinky.

            Poslední možností je bohatý výpravný rám. I to je možné. U malíře Jiřího Sopka jsem viděl i jeho vlastní olej v bohatě řezaném a zlaceném francouzském rámu. Byl to pravda malý formát, ale působilo to opravdu démonicky. Moderní obraz a starý rám je samozřejmě taková trochu postmoderní hra. Autor sám ji smí hrát, kdy se mu zachce, my ostatní jen velmi opatrně…                                                     

 

            mTřeštík

 

                                                                                                       

počet přečtení 2957